(: DELIAH'S DELI IS CLOSED FOR THE SEASON... :)

Tuesday, September 6, 2011

OLEH-OLEH DARI PULAU MUTIARA.....masak apa sedap?

Inilah oleh-olehnya. Cuba teka apa? :))
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
JERUK MAMAN ni pemberian rakan sepejabat yang pulang dari bercuti raya di Pulau Pinang. Mungkin ramai yang dah biasa makan/masak maman ni. Saya memang tak pernah langsung masak maman, beli pun tak pernah tapi kalau makan masak gulai daging salai campur maman di rumah kenduri tu pernahlah sekali dua. Itu pun dah lama dulu dan saya pun hampir terlupakan rasanya. :)) Ada yang cakap jeruk maman boleh dijadikan ulam, makan begitu saja dengan nasi...ermm, yang ni saya belum pernah cuba. Sekarang ni sedang fikir nak dibuat apa dengan jeruk ni, nak dimasak gulai atau buat ulam sahaja. Boleh digulai ke jeruk ni? Ada sesiapa yang pernah masak jeruk maman, boleh kongsi resepi? :))




Share/Bookmark

16 comments:

Diana @ Melley Mey said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

ermmm.. jeruk maman? diana x perna lg tgk n makan.. pertama kali tgk nie del.. camner rasanya del?

Cendana Kasih said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

sedapnyer jeruk maman...makan ngan ikan bakar pun sodap..aduh..meleleh air liur

Sofea said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

pernah dgr tapi x pernah tgk, makn pun x pernah..:)

anymz said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

masa akak dok alor star dulu biasa makan jeruk ni mcm tu aje.diorang masak simple.masak kari,ada sambal belacan,goreng ikan masin dan makan dgn jeruk maman.
ada jugak orang di n9 ni,tos kan air jeruk maman ni dulu kemudian masak gulai cili padi dgn ikan sembilang atau ikan tenggiri yang di salai..sedap del.cuba lah.:)

terima kaseh atas ucapan takziah yg di sampaikan.amin atas doa2 itu..:

kasihredha said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

akak selalunya buat ulam je..makan dengan sambal belacan dan ikan bakar :)

fuzidss said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

suka sangat makanan macam gini

Rabiatun said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

sedap..suka gak makan jeruk mamam ni.. hr tu balik kg, mak pun ada jual jeruk ni..dapnyerr..

tun_telani said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

tun ingat kan sawi sayur air.. hihi... xpenah dgr lg jeruk maman nih,

dedetea said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

kalau gaksalah itu namanya Bayam ( di Indonesia ) nampak sedap tuh,,,,

Juwita Jamaludin said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

del.. dulu mak suka buat tapi lama dah.. sekarang ni lama tak makan... em.. betul makan dengan ikan bakar pun sedap..

Deliah's Deli said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

ck,kak aynmz,kasih,fuzidss,tun,ita > nampaknya sy kena buat ikan bakar la mcm ni..tp teringin jg mkn gulai cili padi maman..mmm,kecur dibuatnya!

diana > yg jeruk tu rasanya agak masam n sedikit pahit..tp tetap membuka selera!

sofea n tun > sy pun blm lg tgk pokoknya,jeruk ni pun 1st time..:)

dedetea > kelihatan seperti bayam tp daunnya kecil2.

Ida,Japan said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

selalu ida pernah mkn buat ulam jer Del...msk lain2 lum pernah cuba

Chik Mimi said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Del cheq tak pernah makan tapi mak pernah citer apa rasenya tu Del?
Selamat hari raya Aidilfitri maaf zahir batin

MamaFaMi said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Mama lagi haru... first time tengok ni. Ingatkan bayam masak bening. Hehe...

Selamat Hari Raya Aidil Fitri

Treat and Trick said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam lebaran Del! Ada kuih raya lagi tak? Kak pun tak pernah tengok jeruk ni...

eynda said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Dah lamaaaaaaa tak makan jeruk maman...sedapnyer...