(: DELIAH'S DELI IS CLOSED FOR THE SEASON... :)

Sunday, June 6, 2010

POPIAH GORENG...golden purses :)))



Teruja tengok wantan goreng NURINDAH minggu lalu, saya pun tiru la resepinya. Resepi asal drp Nurindah ni saya olah sikit...sebab nak masakkan beberapa bahan yang saya guna untuk inti popiah..jangan marah ye Nurindah :)


satu paket kulit wantan - saya guna kulit popiah sebab tak suka bau wantan :(
10 ekor udang - potong dadu
1 batang karot - sagat
4 ulas bawang putih - hiris
1 biji bawang besar - hiris
daun saderi - hiris
sedikit minyak
sedikit serbuk lada sula/cili merah - dadu
garam/perasa

Tumis bawang dan kemudian masukkan karot, daun saderi, cili/serbuk lada sula dan garam/perasa. Akhir sekali masukkan udang - goreng sekejap sahaja. Angkat dan tos. Bentang kulit popiah, sudukan isi popiah tadi dan sapu sedikit tepung+air pada kulit (dalam), bunjutkan serta ikat dengan daun kucai atau bawang. Goreng dengan api perlahan sehingga kekuningan supaya kulit popiah lebih cantik-yang saya buat tu tak berapa molek :( Sedap dimakan panas-panas. Boleh juga cicah sos cili kalau suka.



Share/Bookmark

6 comments:

hana said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

haah la kan...tak terpikir nak gune kulit popiah wat fried wantan! susah nak jumpa kulit wantan kat sini! leh tiru ah! hihi

indahhouse said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah,
wah... sukanya tengok beg2 comel tu. ala, saya pun masuk2 jer inti tu. hihi. kulit popiah pun ada lagi ni, boleh buat macam deliah juga :)

hazila said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

saya suka wantan goreng ni, tapi tak terfikir nak guna kulit popia.

♥LOVE2COOK♥ said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Thanks for sharing...loved these fries!!! Yumm yummm ;D

MamaFaMi said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Agak-agak kalau orang yang mempunyai jari jemari yang tembam, boleh tak nak ikat ponjot tu dengan kemas dan cantik ye? Macam payah je....hehe

Deliah's Deli said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam n gd day to all :)

hana > tiru blh tp hantar sepinggan kat cni :p

nurindah > sy pun sama gak-apa yg ade kat peti ais tu je..blh2x no prob punyer!

hazila > sy tukar sbb bau wantan tu cm x best jer :(

love > try it - ull like it!

mamafami > biasanyr org jari gebu2 tu lg terer ma...