(: DELIAH'S DELI IS CLOSED FOR THE SEASON... :)

Thursday, July 29, 2010

BUBUR PULUT HITAM DIYAN GILO :D



Dah lama betul tak makan durian...semua di Deliah's Deli sakit tekak dan batuk jadi niat untuk mkn durian dusun sepuas2nya terbatal baaaanyak kali :) Memang suka sangat makan durian termasuklah durian yang keras & rangup2 tapi manis tu - sedapnyer :p~ Orang panggil durian ni diyan gilo :) Minggu lepas kat kedai tgk banyak jual durian yang keras2 tu...terus capai 4 paket tp sanggup makan beberapa ulas je-kekenyangan! Yang mana tak habis, buatkan Bubur Pulut Hitam Diyan Gilo...




2 cawan pulut hitam
2 helai daun pandan
1 mangkuk isi durian - lebih kurang 10 ulas
2 ketul gula melaka + gula pasir kalau suka manis
1 1/2 cawan santan
sedikit santan pekat + garam sikit
secubit garam untuk bubur
air untuk merebus pulut agak2lah ya :)

Masukkan pulut hitam yang telah direndam semalaman dan dicuci bersih ke dalam periuk. Kemudian, masukkan air lebih sedikit paras pulut dan masak sehingga mendidih. Biarkan pulut hitam empuk kemudian masukkan gula melaka, durian dan kacau . Masukkan gula pasir kalau suka manis. Kacau dan masukkan santan. Biarkan sehingga pulut empuk dan bubur mendidih barulah tutup apinya. Boleh dihidang panas atau sejuk dan masa hendak hidang letakkan sedikit santan pekat yang dicampur garam di atas bubur.....Siap-jemput makan kawan2...:)



Share/Bookmark

10 comments:

indahhouse said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah,
Nak..! nak! saya kalu bab durian memang tak tolak... hihi.
pst..Tak penah pulak rasa dian gilo tu. unik namanya. ;)

deeTha H said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam kak,
kwaa.... kwaaa...
ramai pada posting durian tu...
dsana sudah musim durian ya? hiks...
dsini masih belum musim, pohon durian belum berbuah.. hiks..hiks..
tumpang makan durian dsini aja deh.. :)

hana said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

hahahaha.. ader jugak nama doyan gilo! asal ko tak gilo sudah la del! muekekekeke.... nak nakkkk! dua besen!!

kak ina kl said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

gelak bila baca ada pulak nama durian gila...sabar ajerlah

kayteeze said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Kak tie suka bubur pulut itam ni. Teringat kat mak sebab dia pun suka makan.

Durian gilo ? Waakakaa... Tie tak suka yang tu, ni ada banyak, ingat nak buat bubur jagung dan bubuh durian gilo tu, ekekeke... Hubby panggil isi ayam..huhu..

Ira said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Hi Del!
I'm your new reader.. love your blog and the recipe with smart cool pics.. hehe.. I will follow u!

mummyseri said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

HEHEHE.. unik namanye kan..kite boleh tgk jelah..rugi sbb mmg kite x mkn dian :)

fuzidss said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam.suka sangat tengok bubur tu ahakkkk. I follow u ya

~~DAPUR KECIL KU~~ said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah kita tukar link sama2 yer.

sedap2 seme lah kat sini

indahhouse said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah,
maafla, baru sampai ni. cibok skit arini. janganla majuk ya. ayam badang dah tinggal tulang. ikiki. kita tunggu blog dia naik, tak naik2 pun, tayangla gambar anak2 ke, deliah.. windu dah ni. ;)