(: DELIAH'S DELI IS CLOSED FOR THE SEASON... :)

Wednesday, August 4, 2010

BUBUR KANJI UTARA :)


2 pot beras yang sudah dimasak
1 biji kelapa - ambil santan
200 gm daging lembu - hiris nipis
10 ekor udang - buang kulit
1 batang serai - ketuk
3 ulas bawang putih - kisar
1 inci halia - kisar
5 ulas bawang merah/besar - kisar....lagi banyak bawang lagi sedap :p~
2 sudu besar udang kering - tumbuk
Sedikit lada putih
7 sudu besar minyak sapi untuk menumis


Tumis sehingga garing bawang putih, halia, bawang merah dan udang kering dengan minyak sapi. Masukkan nasi yang telah digaulkan dengan beberapa gelas air (supaya tidak berketul) dan kemudian direbus dalam air (saya guna air rebusan daging) sukatan agak setengah periuk. Masukkan daging, kepala udang *kalau suka, serai, lada putih yang ditumbuk dan masak sampai nasi hancur lebih kurang 45 minit. Pastikan api perlahan dan bubur selalu dikacau supaya tidak hangit. Kemudian masukkan santan dan akhir sekali masukkan isi udang. Biarkan mendidih seketika dan angkat. Akhir sekali, hidangkan dengan taburan bawang goreng *terlupa pula tabur bawang goreng :) dan daun bawang. Sesuai untuk hidangan berbuka puasa atau makan malam sebab nasi yang hancur memudahkan proses penghadaman. Bubur ni makan dengan sambal kicap pun sedap ! :p~

Share/Bookmark

10 comments:

hazila said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam,
Saya suka makan bubur nasi,tapi tak pernah cuba letak santan.

Noorma Ismail said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

waaa..tingat bubur nasi mak kita tawww...mmg cenggini lah bahannya. Sedap...wahh...dh dekat nk puasa ni, esok jugak nk masak...puasa nanti dok membedal bubur lambok plak

izahdaut said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

org utara panggil bubur kanji ek... sedap nih... udang tuh..

Chik Mimi said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

delllll nak kanji sedapnya,hehehehe ni kalau dapat makan sepiuk habis ni ,malasnya nak buat bukannya susah pun kan del kan

Shafidah Shamen said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam del. sedapnye bubur kanji..teringat dulu ada officemate org kedah, dia suka buat, sedapppp!!! ishh ni yang buat teringinnn niii :D

Zezebel said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Nyum.., Nyum....
Macam sedap jer. Saya curi yek resepi.
Ehehehe....

Wana Yusuf said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam del... sedapnya bubur ni... kalau bulan puasa dapat makan bubur ni memang best sangat!!!! tak sedar dua mangkuk dah habis kena ngapppp!!

kak ina kl said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam del...hb akak memang suker makan bubur nasi tapi akak tak pernah lagi bubuh santan lagi dalam bubur itu..nantilah leh lah mencubanya.

Eliza said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam Deliah. Tima kasih yer sudi folo. Nak mintak izin c&p resipi bubur utk dicuba.

anak saya suka makan bubur nasi. satu periuk dia boleh habiskan sorang.

indahhouse said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam deliah,
dekat2 puasa ni, memang laku bubur camni. ni namanya bubur kanji ya? tak penah makan, tapi rasanya memang sedap tu dimakan ngan kicap. hihhih.