(: DELIAH'S DELI IS CLOSED FOR THE SEASON... :)

Friday, July 2, 2010

SOMTAM - Thai Green Papaya Salad


You may also click HERE or HERE for other varieties of Thai Green Papaya Salad Recipes. Thanks to Hana and Ika :)


8-12 Thai chillies/bird peppers, all finely pounded
4 cloves garlic - peeled and finely pounded
2 tbs roasted unsalted dried shrimp
4 cups julienned peeled unripe green papaya
1 cup cut long beans
1/4 cup tamarind juice
Juice of 3 limes, to taste
2 tbs of fish sauce or nampla to taste
2 tbs sugar - pound the sugar together with the chilies to lessen the Thai chili heat slightly
2 tomatoes, cut into bite-size wedges; or 12 cherry tomatoes (remove inner seeds)
1/4 cup chopped unsalted roasted peanuts or best mix with some Langkawi cashew nuts

Gently pound everything (except the papaya and long beans) in a mortar pestle. Mix all ingredients well and sprinkle top with chopped roasted nuts before serving.


Share/Bookmark

14 comments:

indahhouse said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam Deliah,
tok tok! saya ketuk pintu malam2. Somtam ni sungguh menggoda! terbau2 dr tingkap . :D

deeTha H said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

ting tong...
datang malam2 ni, masih ada g, som tam tu? hehe

hana said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam del.. tak aci ar sini ade betik! uwaaaa.. mintak mintakk!

ain said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

betik pulak. tu hari kat umah hana guna mangga. ahhh...sedapnyaaa!!!

openid said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

Salam Del,
Best ni somtam. Tak penah lak buat sendiri. selalu tunjuk2 kat kedai je. hehe..

Kami dah selamat sampai Kuopio hari khamis lepas. Esok dah mula masuk lab semula. Rasa macam nak cuti lagi je :)

Ijan

izahdaut said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

wah..best nih..lupa lak nak amik buah betik dari kampung..kalau tak dah bersomtam la dapo ku itu..eee bestnyerrr

Deliah's Deli said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam to:

nurindah > ok,jap lg sy hulur ikut tingkap yer-mkn dgn nasi panas sedap tu:)

deetha > mlm2 x bleh mkn somtam nnti sakit perut-hihihi :)

hana > blh2..blh bla-haha :D..amik ni biji2 benih ni campak kat blkng rmh..mne tau esk terus tmbuh pokok betik :D

ain > klu campur betik ngan mangga laaaaagi sedap ni-drooling weh :p~

ijan > alhamdullilah dah sampai kuopio-tp dah bcuti lama pun mmg rasa cm x cukup kan.....p/s rindu kt baby mikael-sure dh mkn bijak :)

izah > klu amik betik kat kg izah nnti jgn lupa anta kat hana..mgidam kot dia-kehkehkeh..p/s jgn mare yer hana :)

Padhu said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

green papaya salad looks yummy!

inahar ali said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah..waduh kenyang dh akak pekena somtam ngan sup hadnyai td..!! memamg best gu nye..hehe!!

kak ina kl said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah...akak pun suker makan..tapi akak memang tak pernah buat..sebab semua tak usik benda ni kalau akak buat..termasuklah kerabu mangga...terkulat-kulat akak nak menghabiskan.

Suzi said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

mula kenal somtam ni masa berjiran dgn org kelantan. sedap.
berik masak sy tak suka tapi betik muda mcm ni sy suka...:)

indahhouse said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam deliah,
saya bawa agar-agar, ada lagi ni. dadih pun ada.

Deliah's Deli said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

salam to:

kak inahar > yg kat cni pun dh tersandar keknyangan...jap lg melengkaula :D

kak ina > mmg kak klu satu2 mknan tu kite x biasa mkn, mmg x leh nk telan-mcm pelik je rasa kat tekak :)

suzi > ooo cm tu plk yer..jeruk betik makan tak?

nurindah > tima kasih, susah2 je bw kn..bekasny nnti sy pulangkan.nk fikir dulu nk balas apa plk :)

hi padhu...try it-u'll love it! :)

Chik Mimi said... Best Blogger Tips[Reply]Best Blogger Templates

selalu tgk je org juai tak pernah nak beli tetiba tgk yg del punya ni mengancam sungguh teringin nak merasa